Το «ευχάριστο και άνετο ταξίδι» ακούγεται ευφημισμός, όταν έχεις να παλέψεις επτά ώρες σε συνθήκες έλλειψης οξυγόνου και ζωτικών χώρων. Υπάρχουν, όμως, ορισμένα tips για να κατεβείτε από το αεροπλάνο, αν όχι ζωηροί και χαρούμενοι, τουλάχιστον χωρίς ψυχικά τραύματα.

Να ξεκινήσουμε από τα δυσάρεστα; Οι υπερατλαντικές πτήσεις είναι εφιάλτης. Είτε είσαι καπνιστής είτε όχι, είτε ταξιδεύεις πρώτη θέση είτε στριμώχνεσαι στα πίσω καθίσματα του αεροσκάφους, είτε καταφέρνεις να κοιμηθείς είτε ξαγρυπνάς ακούγοντας το ροχαλητό του διπλανού και τον απόκοσμο βόμβο της μηχανής. Το οξυγόνο στην καμπίνα κινείται στα όρια της επάρκειας, η minimum επτάωρη ακινησία δεν είναι ο καλύτερος φίλος του ανθρώπινου σώματος και κανένα –κατά κανόνα απαίσιο– φαγητό δεν μπορεί να υπερνικήσει την αίσθηση ότι βρίσκεσαι σε ένα περιβάλλον εχθρικό για την ανάπτυξη οποιασδήποτε μορφής ζωής.

Υπάρχουν και ευχάριστα. Το σημαντικότερο εκ των οποίων είναι ότι πριν από εκατό χρόνια ο μέσος Ευρωπαίος είχε τόσες πιθανότητες να πεταχτεί για ψώνια στη Νέα Υόρκη και να γυρίσει τη Δευτέρα στη δουλειά όσες έχουμε εμείς σήμερα να φύγουμε για ταξιδάκι αναψυχής στον Άρη. Το να γκρινιάζεις και να ξεφυσάς για ένα επτάωρο είναι σαφές προνόμιο σε σύγκριση με το να γκρινιάζεις και να ξεφυσάς για τριάντα μέρες. Ειδικά όταν υπάρχουν τρόποι να «χρυσώσεις το χάπι» και να περάσεις όσο το δυνατόν πιο –δε θα πέσουμε στην παγίδα να πούμε ευχάριστα– αναίμακτα τις ατελείωτες ώρες στο αεροπλάνο, και να κατέβεις από αυτό πιασμένος μεν, χωρίς ψυχολογικά προβλήματα δε.

Πριν την πτήση
* Μην πέσετε στην κλασική παγίδα να μείνετε ξάγρυπνοι το προηγούμενο βράδυ για να κοιμηθείτε ευκολότερα στο αεροπλάνο. Ακόμη και αν ο σκοπός σας επιτευχθεί, ο ύπνος σε συνθήκες ελλιπούς οξυγόνου και σε στάση «ξι» δεν αναπληρώνει σε καμία περίπτωση ένα οκτάωρο στο κρεβάτι σας. Το μόνο που θα καταφέρετε είναι να φτάσετε στον προορισμό σας ακόμη πιο καταβεβλημένοι απ’ όσο θα ήσασταν κανονικά μετά από μία υπερατλαντική πτήση.

*Αφού τελειώσετε με τη βαλίτσα, ετοιμάστε ένα μικρό σακίδιο –μια σχολική τσάντα, ας πούμε– με τα απαραίτητα για το αεροπλάνο. Συμπεριλάβετε οπωσδήποτε ένα ή δύο καλά βιβλία, μερικά σταυρόλεξα ή Sudoku, ένα mp3 player, δύο σοκολάτες, ένα αποσμητικό, φυσικά δάκρυα για τα μάτια, τσίχλες –ειδικά αν καπνίζετε–, liposan, και μία μικρή συσκευασία –χωρητικότητας μικρότερης των 100 ml– νερό σε σπρέι ή ενυδατική κρέμα για το πρόσωπο.

* Αν φοράτε φακούς επαφής, ζητήστε από τον οπτικό σας ή τοφαρμακείο ένα υγρό σε ταξιδιωτική συσκευασία –επίσης μικρότερη των 100 ml– και πάρτε το στην τσάντα που θα έχετε μέσα στο αεροπλάνο. Βγάλτε τους φακούς μετά την απογείωση –ή τουλάχιστον πριν κοιμηθείτε.

* Φορέστε τα πιο άνετα παπούτσια που έχετε. Κατά προτίμηση αθλητικά, με κορδόνια τα οποία μπορούν να χαλαρώσουν πολύ ή να μείνουν και λυτά. Λάβετε υπ’ όψιν πως τα πόδια σας θα πρηστούν κατά τη διάρκεια της πτήσης, λόγω της έλλειψης οξυγόνου σε θαυμάσιο συνδυασμό με την ακινησία, με αποτέλεσμα αν έχετε βγάλει τα στενά σας παπούτσια να μην μπορείτε να τα ξαναβάλετε.

* Αποφύγετε την άλλη κλασική παγίδα, να μείνετε νηστικοί για να φάτε στο αεροπλάνο. Οι πιθανότητες το γεύμα να είναι αξιοπρεπές δεν είναι με το μέρος σας, και ακόμα και στη σπάνια αυτή περίπτωση η ποσότητα δε θα είναι επαρκής για να χορτάσετε –ειδικά αν δεν έχετε φάει τίποτα προηγουμένως.

* Αν η αεροπορική σας παρέχει τη δυνατότητα να επιλέξετε τη θέση σας στο αεροπλάνο, σκεφτείτε την επιλογή σας προσεκτικά. Ο γενικός κανόνας λέει ότι οι θέσεις δίπλα στις εξόδου κινδύνου έχουν περισσότερο χώρο μπροστά τους, αλλά τα καθίσματα δεν «ξαπλώνουν» σχεδόν καθόλου. Αυτό το τελευταίο –και μάλιστα χωρίς τον έξτρα χώρο μπροστά τους– ισχύει και για την τελευταία σειρά του αεροπλάνου. Περισσότερες λεπτομέρειες για κάθε τύπο αεροσκάφους χωριστά έχει το Seat Guru. Συμβουλευτείτε το πριν κάνετε την επιλογή σας.

* Αφιερώστε λίγο χρόνο για να μάθετε πώς λειτουργούν και να εκμεταλλευτείτε τα προγράμματα μιλίων, τα οποία μπορούν σε κάποιες περιπτώσεις να σας εξασφαλίσουν δωρεάν upgrades του εισιτηρίου σας στην business ή ακόμα και στην πρώτη θέση.

* Μιλώντας για την business και την πρώτη θέση, να ξεκαθαρίσουμε κάτι: αν τη στιγμή που κλείνετε το εισιτήριό σας μπείτε στον πειρασμό να δώσετε κάτι παραπάνω για να αγοράσετε μια θέση στη business class, μην ενδώσετε. Η σύγχυση που γίνεται συχνά μεταξύ της business και της first class ευθύνεται για πολλά χρήματα άδικα σπαταλημένα σε όχι ιδιαίτερα άνετα ταξίδια. Τα υπερ-λουξ καθίσματα που «πέφτουν» 180 μοίρες και μετατρέπονται σε κρεβάτι, με τα βυσσινί χωρίσματα ανάμεσά τους και τα ποτήρια σαμπάνιας στο τραπεζάκι τους, που βλέπετε στις καταχωρήσεις των αεροπορικών, βρίσκονται στην πρώτη θέση –όχι στη business. Η μόνη διαφορά αυτής της τελευταίας με την economy class είναι ο έξτρα χώρος μπροστά στο κάθισμα, τα ακουστικά που απομονώνουν τους εξωτερικούς θορύβους, και μερικές παραπάνω ταινίες –ίσως και video games– στην οθόνη σας. Όπερ μεθερμηνευόμενο, αν κάποια θέση μέσα στο αεροπλάνο αξίζει τα –εξωφρενικά πολλά– λεφτά της, αυτή είναι η πρώτη, όχι εκείνη την οποία φλερτάρετε με την ιδέα να κλείσετε.

Κατά τη διάρκεια της πτήσης
* Οργανώστε το χώρο γύρω από το κάθισμά σας σωστά, αμέσως μόλις επιβιβαστείτε: το σακίδιο και το μπουφάν στο ντουλαπάκι επάνω από το κάθισμα, τα είδη πρώτης ανάγκης –ένα βιβλίο, ένα σταυρόλεξο ή περιοδικό, το mp3 player και το liposan– στη θήκη μπροστά του. Μην στριμώχνετε πράγματα κάτω από το κάθισμα, θα τα πατάτε συνεχώς και δε θα μπορείτε να βολευτείτε. Αν βρείτε στο κάθισμά σας τη συσκευασία που προσφέρουν συνήθως οι εταιρείες, με κουβερτούλα, μαξιλάρι, κάλτσες και οδοντόβουρτσα, βάλτε την στο ντουλαπάκι μέχρι να χρειαστεί να την ανοίξετε.

* Ελέγξτε ότι τα ακουστικά και η οθόνη στο κάθισμά σας λειτουργούν, διαφορετικά ζητήστε από την αεροσυνοδό, αφού επιβιβαστούν όλοι οι επιβάτες, να αλλάξετε θέση.

* Μείνετε ενυδατωμένοι. Η έλλειψη οξυγόνου στο αεροπλάνο αφυδατώνει τον οργανισμό και το δέρμα. Πίνετε πολύ νερό –τουλάχιστον ένα ποτήρι ανά μισή ώρα–, πηγαίνετε ανά μία ώρα στην τουαλέτα για να πλύνετε με νερό το πρόσωπό σας, χρησιμοποιήστε liposan για τα χείλη και ενυδατική κρέμα για τα χέρια.

* Προσπαθήστε να κινείστε συχνά για να ξεμουδιάζετε, αλλά και για να αποφύγετε τις θρομβώσεις. Σηκωθείτε και περπατήστε στο διάδρομο, αλλάξτε συχνά θέση στο κάθισμα, κάντε τις ασκήσεις του παρακάτω βίντεο ενώ κάθεστε.

* Βγάλτε το ρολόι σας και αφήστε το στο σακίδιο, μέσα στο ντουλαπάκι. Η ώρα περνά βασανιστικά αργά αν την κοιτάτε συνέχεια και συν τοις άλλοις δε θα καταφέρετε να χαλαρώσετε αν μετράτε αντίστροφα τις ώρες μέχρι την προσγείωση.

* Βγάλτε τα παπούτσια σας –μόνο στην περίπτωση που είστε βέβαιοι ότι τα κορδόνια χαλαρώνουν αρκετά ώστε να μπορείτε να τα ξαναβάλετε– και φορέστε τις κάλτσες που θα βρείτε στη συσκευασία στο κάθισμά σας, μαζί με την κουβερτούλα και το μαξιλάρι. Βγάλτε, επίσης, ζώνες, τιράντες και οτιδήποτε άλλο σας πιέζει –έχοντας πάντα στο μυαλό σας ότι, παρά τα φαινόμενα, μπορεί να μην κοιμούνται όλοι οι συνεπιβάτες σας.

της Ηρώς Κουνάδη – in2life

Ακολουθήστε μας: