Δικαιώματα επιβατών
Θυμάστε το χάος που δημιουργήθηκε από την Ηφαιστειακή Στάχτη τον Απρίλιο του 2010 όταν ακυρωνόντουσαν πτήσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη; Λάβαμε εκατοντάδες e-mails από αναγνώστες που ζητούσαν για αποζημιώσεις και επιστροφές χρημάτων από τις αεροπορικές εταιρίες – για γεύματα, διαμονή σε ξενοδοχεία, κτλ. Ακολουθεί μια λεπτομερής ανάλυση του τι πρέπει να περιμένετε για αποζημίωση σε περίπτωση που το ταξίδι σας επηρεαστεί με κάποιο τρόπο. (Κανονισμός του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Νο. 261/2004)
Άρνηση επιβίβασης
Οι Αεροπορικές εταιρίες προβαίνουν σε περισσότερες κρατήσεις από τις θέσεις που διαθέτουν συνολικά (overbooking). Αυτο το κάνουν γιατί γνωρίζουν ότι δεν θα εμφανιστούν όλοι οι επιβάτες την ημέρα της πτήσης. Εάν αυτό συμβεί σε εσάς, οι κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης λένε ότι η αεροπορική εταιρία πρέπει να ζητήσει από ορισμένους επιβάτες να παραιτηθούν οικειοθελώς από την θέση που έχουν προκρατήσει με αντάλλαγμα χρηματικό ποσό ή κουπόνια. Επίσης πρέπει να προσφέρουν στους εθελοντές την επιλογή της επιστροφής χρημάτων ή της αλλαγής πτήσης. Ένας επιβάτης μπορεί να δικαιούται αποζημίωση από €125 έως €600 ανάλογα με την απόσταση που θα κάλυπτε η πτήση του και τις καθυστερήσεις πριν από την αλλαγή πτήσης. Εάν ένας επιβάτης επιλέξει την αλλαγή πτήσης, η αεροπορική εταιρία πρέπει επίσης να προσφέρει – εάν είναι απαραίτητο – φαγητό, πρόσβαση σε τηλέφωνο, διαμονή σε ξενοδοχείο και μεταφορά από το αεροδρόμιο στο ξενοδοχείο.
Ακύρωση πτήσης
Εάν η πτήση σας ακυρωθεί το ύψος της αποζημίωσης είναι το ίδιο (όπως αναφέρθηκε παραπάνω) – εκτός κι αν έχει προηγηθεί ενημέρωση ακύρωσης τουλάχιστον 14 ημέρες πριν την αναχώρηση ή εκτός εάν έχει μεταφερθεί η πτήση σας σε μια διαφορετική κοντινή ώρα αναχώρησης παρόμοια της αρχικής πτήσης. Υπάρχει βέβαια και το ενδεχόμενο η αεροπορική εταιρία να μην σας αποζημίωση καθόλου εάν η πτήση ακυρωθεί από ένα ασυνήθιστο φαινόμενο, για παράδειγμα μια έκρηξη ηφαιστείου. Εάν η πτήση σας ακυρωθεί η εταιρία θα πρέπει να σας επιστρέψει τα χρήματα του εισιτηρίου ή να σας βρει άλλη πτήση. Θα πρέπει επίσης να βοηθήσει με τηλεφωνήματα, φαγητό, διαμονή και μεταφορά από το ξενοδοχείο στο αεροδρόμιο.
Μεγάλες καθυστερήσεις
Θα πρέπει ακόμα να λάβετε «φροντίδα» (φαγητό, νερό, κτλ) από την αεροπορική εταιρία εάν η καθυστέρηση είναι:
-
1) Δυο ή περισσότερες ώρες για πτήσεις έως 1.500 χλμ (για παράδειγμα η πτήση Αθήνα – Ηράκλειο)
2) Τρεις ή περισσότερες ώρες για πτήσεις εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή για άλλες πτήσεις από 1.500 χλμ έως 3.500 χλμ (π.χ. Αθήνα – Λονδίνο)
3) Τέσσερις και περισσότερες ώρες καθυστέρησης για πτήσεις άνω των 3.500 χλμ.
Παραμείνετε ψύχραιμοι και φυλάξτε τις αποδείξεις από τα έξοδα σας
Αν είστε αποκλεισμένοι σε κάποιο αεροδρόμιο και η αεροπορική εταιρία δεν σας παρέχει βοήθεια παραμείνετε ψύχραιμοι, αυτό θα σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε καλύτερα την δύσκολη κατάσταση στην οποία βρίσκεστε, επίσης κρατήστε όλες τις αποδείξεις από γεύματα, ξενοδοχείο, ταξί κτλ. Έχετε το δικαίωμα να ζητήσετε επιστροφή χρημάτων για αυτά όταν επιστρέψετε στην Ελλάδα.
